Jaguar Classic neemt de legendarische D-type weer in
productie. Dat gebeurt in Coventry, 62 jaar nadat in 1956 het
laatste exemplaar hier was gebouwd. Jaguar Classic presenteert het
eerste exemplaar, een prototype, deze week op Salon Rétromobile in
Parijs.
Jaguar Land Rover Classic Works in Warwickshire wil 25 nieuwe
exemplaren van de D-type volledig met de hand bouwen. In 1955
plande Jaguar een productie van honderd D-types, maar de productie
stopte in 1956 na slechts 75 exemplaren. Jaguar Classic realiseert
nu het oorspronkelijke productiedoel van Jaguar door de resterende
25 geheel nieuwe auto's volledig volgens de oorspronkelijke
specificaties te produceren. De Jaguar D-type - waarmee maar liefst
drie keer de 24-uursrace van Le Mans is gewonnen, in 1955, 1956 en
1957 - werd aangedreven door een zescilinder XK-motor. Elk aspect
van de D-types die in 2018 worden gebouwd, voldoen aan de
oorspronkelijke specificaties.
Tim Hannig, Jaguar Land Rover Classic Director:
'The Jaguar D-type is one of the most iconic and beautiful
competition cars of all time, with an outstanding record in the
world's toughest motor races. And it's just as spectacular today.
The opportunity to continue the D-type's success story, by
completing its planned production run in Coventry, is one of those
once-in-a-lifetime projects that our world-class experts at Jaguar
Land Rover Classic are proud to fulfil.'
De Jaguar D-type is het derde 'continuation'-model van Jaguar
Classic. In 2014-2015 zijn zes ontbrekende Lightweight E-types
gebouwd en in 2017-2018 volgden nog eens negen exemplaren van de
legendarische Jaguar XKSS.
Een gedegen onderzoek van de specialisten van Jaguar Classic -
die exclusieve toegang hebben tot de originele tekeningen van de
ingenieurs van Jaguar en de archieven - zorgt ervoor dat elke
nieuwe Jaguar D-type geheel volgens de originele specificaties
wordt vervaardigd. Die zijn in de jaren vijftig vastgelegd door de
baas van de race-afdeling van Jaguar, Lofty England, en zijn
ingenieurs. Kopers van een D-type kunnen kiezen voor de
specificatie van 1955, de zogenoemde Shortnose-versie, of die van
1956, de Longnose-versie. Het prototype dat debuteert op Salon
Rétromobile is de Longnose-versie van 1956. Die is herkenbaar aan
de langere motorkap, de kenmerkende vin achter de bestuurder, een
bredere cilinderkop en eenvoudig te verwisselen remklauwen.
Kev Riches, Jaguar Classic Engineering Manager:
'Recreating the nine D-type-derived XKSSs was hugely
satisfying, and an even bigger technical challenge than the six
missing Lightweight E-types, but lessons learned from the XKSS
project have given us a head start on the final 25 D-types. Each
one will be absolutely correct, down to the very last detail, just
as Jaguar's Competitions Department intended.'