Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO)
onthult de extreemste, krachtigste en sportiefste Jaguar tot op
heden. De 322 km/uur snelle en 441 kW (600 pk) sterke Jaguar XE SV
Project 8 is een volledig met de hand gemaakte sportsedan met de
prestaties van een superauto. Met zijn combinatie van explosief
vermogen, dynamiek en vierwielaandrijving en een tot 300 exemplaren
beperkte handmatige productie is dit de ultieme sportsedan. De
exacte prijs van de Jaguar XE SV Project 8 is op dit moment nog
niet bekend, maar de netto catalogusprijs zal ongeveer € 151.000
bedragen.
De Jaguar XE SV Project 8 wordt aangedreven door de krachtigste
versie van Jaguar Land Rovers 5.0 liter Supercharged V8
benzinemotor: 441 kW (600 pk) en 700 Nm trekkracht dankzij
aangepaste motorsoftware en verbeteringen aan het inlaat- en
uitlaattraject van de motor. Ook het koelsysteem is ingrijpend
verbeterd voor optimaal uithoudingsvermogen op het circuit en bij
warme weersomstandigheden. Jaguar combineert de krachtbron met
vierwielaandrijving en voorziet de carrosserie van aerodynamische
aanpassingen. Daardoor is een topsnelheid van 322 km/uur mogelijk
en accelereert de auto in slechts 3,7 seconden vanuit stilstand
naar 100 km/uur. Project 8 is daarmee de snelst accelererende
Jaguar ooit.
Aerodynamica
Voor Project 8 voorziet SVO de toch al lichtgewicht body van de
Jaguar XE van koolstofvezel bumpers met extra koelopeningen en een
koolstofvezel motorkap. De wielkasten zijn verbreed (met 19 mm vóór
en 55 mm achter) om plaats te bieden aan de lichtmetalen 20-inch
wielen - met 265 mm brede banden vóór en 305 mm brede banden
achter. In feite zijn alleen de kap en de voorportieren
ongewijzigd. De bodem is volledig vlak en de splitter aan de
voorzijde en de achterspoiler vóór en achter zijn in twee standen
verstelbaar.
De aerodynamische aanpassingen zorgen voor een enorme reductie
van lift en meer dan 122 kg downforce bij een snelheid van 200
km/uur. Dat is een kwart meer dan de naaste concurrent van Project
8.
Mark Stanton, SVO Director: 'We have really been able to unleash
the potential of our engineering and design teams in specifying
Project 8. We are at the beginning of a very challenging and
exciting development programme which will see us focus on ensuring
Project 8 delivers track performance on a level previously not
targeted by Jaguar. The SVO team is full of performance car
enthusiasts that are now briefed to deliver motorsport science and
soul in what is effectively a four-door supercar.'
Ian Callum, Jaguar Design Director: 'The
aerodynamic elements are hugely significant beyond 150mph, even
more so beyond 180mph. This is one of the most extreme vehicles we
have ever created, but still very much a Jaguar.'
EAD met Intelligent Driveline Dynamics
SVO voorziet Project 8 van double wishbone-voorwielophanging en
Integral Link-achterwielophanging met stuggere vering. De handmatig
verstelbare continu variabele demping maakt het mogelijk de
rijhoogte voor circuitgebruik met 15 mm te verlagen. Jaguars nieuwe
Carbon Ceramic Braking-remsysteem debuteert in de Project 8, samen
met uit de Formule 1 afkomstige silicone-nitride-keramische
wiellagers om het weggedrag op zowel het circuit als de openbare
weg te optimaliseren. Bovendien monteert SVO aan de achterzijde het
Electronic Active Differential (EAD) met oliekoeler - nóg een
primeur voor de Jaguar XE. EAD werkt samen met het Intelligent
Driveline Dynamics-systeem dat de hoeveelheid trekkracht naar de
afzonderlijke achterwielen optimaal reguleert.
De Quickshift-achttrapstransmissie is te bedienen met de
aluminium peddels achter het stuur en de
Pistolshift-versnellingshendel op de middentunnel - ook een primeur
voor de XE. Met de speciale Track Mode kan de bestuurder de
instellingen van de aandrijflijn en het onderstel aanpassen voor
circuitgebruik.
Interieur
Om de sportieve uitstraling ook in het interieur voort te
zetten, past SVO glanzende koolstofvezel panelen toe.
Alcantara-bekleding voor stuurwiel, dashboard en portieren voorkomt
hinderlijke reflecties in de voorruit. Standaard levert SVO Project
8 vier met leder en suède beklede zitplaatsen en contrasterend
stiksel, met voorin Jaguars nieuwste Performance-stoelen en een
nadrukkelijker geprofileerde achterbank. De optionele Track
Pack-versie - gericht op serieuze prestaties op het circuit - stelt
het zonder achterbank, maar met lichtgewicht koolstofvezel
racestoelen voorin en met vierpuntsgordels die zijn bevestigd aan
een speciale beugel op de plaats van de achterbank. Voor extra
veiligheid is deze uitvoering voorzien van een brandblussysteem.
Uiterlijk is de Track Pack-versie herkenbaar aan het glanzend
zwarte dak en de speciale striping over de flanken.
Exterieur
Voor Project 8 biedt Jaguar keus uit acht carrosseriekleuren. De
drie opvallende standaardkleuren zijn Fuji White, Narvik
Black en Caldera Red. Verder zijn er vijf speciale SVO
Design-opties met kleuren en afwerking uit het SVO Premium Palette:
Valencia Orange, Velocity Blue, Meribel White, Verbier Silver en
Corris Grey (zijdemat). Kopers kunnen hun auto verder
personaliseren met andere kleuren uit het SVO Premium
Palette-gamma, dat onder meer negentien drielaagslakken omvat,
lakken met een getinte heldere deklaag, met parelmoereffect,
ChromaFlairTM en zijdemat glanzend omvat. Er zijn
diverse accentkleuren voor bepaalde carrosseriedelen en stickers
die op de racerij zijn geïnspireerd en die het sportieve karakter
van Project 8 accentueren.
Alle details van de Jaguar XE SV Project 8 zijn online te vinden
op www.jaguar.com. De Jaguar
XE SV Project 8 beleeft zijn werelddebuut op vrijdag 30 juni a.s.
op de stand van Jaguar Land Rover op het Goodwood Festival of Speed
in Zuid-Engeland. Het evenement vindt plaats van 29 juni tot 2 juli
2017.