- Nieuwe XF: toonaangevend op het gebied van hightech en
raffinement
- Nog tot en met 31 december 2015 met 20% bijtelling
- Nu in Nederland leverbaar vanaf € 46.950
- Met Jaguar Care: 3 jaar garantie, gratis onderhoud en Jaguar
Roadside Assistance
De nieuwe Jaguar XF is gearriveerd bij de dealers in
Nederland en is verkrijgbaar vanaf € 46.950. Door zijn Aluminium
Intensive Architecture is hij tot 190 kilogram lichter dan zijn
voorganger. Het is een van de lichtste auto's in zijn klasse. Dit
maakt hem bijzonder efficiënt, met een zeer laag verbruik vanaf 4,0
l/100 km en met CO2-emissies vanaf slechts 104 g/km. Dit
zijn de cijfers van de Jaguar XF E-Performance, de dieselversie die
dit jaar nog in aanmerking komt voor het gereduceerde
bijtellingstarief van 20 %. De XF wordt geleverd met het unieke
Jaguar Care met 3 jaar garantie, gratis regulier onderhoud en
Jaguar Roadside Assistance.
De nieuwe XF valt op door zijn coupéachtige lijnvoering. Vorm en
functie zijn perfect in balans: de Cw-waarde van de nieuwe XF
bedraagt slechts 0,26. De gunstige stroomlijn draagt bij aan goede
prestaties en een zo laag mogelijk verbruik. Vergeleken met zijn
voorganger is de nieuwe XF 7 mm korter en 3 mm lager. Zijn
wielbasis is echter met 51 mm gegroeid tot 2,96 m. Daardoor biedt
hij meer been-, knie- en hoofdruimte.
Maar liefst 75 % van de structuur van de auto bestaat uit
aluminium. Vergeleken met zijn voorganger is de XF daardoor tot 190
kg lichter. De toepassing van aluminium heeft nog een belangrijk
voordeel: de stijfheid van de carrosserie is ten opzichte van de
voorganger met nog eens 28 % verbeterd. Dit betaalt zich uit in nog
meer dynamiek en comfort. Andere factoren die daaraan bijdragen,
zijn de ideale gewichtsverdeling (bijna 50/50) en de hoogwaardige
multilink-ophanging met dubbele wishbones.
Evenals de F-TYPE en de XE is de Jaguar XF voorzien van een
elektrisch bekrachtigde stuurinrichting. Deze valt op door zijn
directe respons en de optimale feedback voor de bestuurder. Met
Jaguar Configurable Dynamics (optioneel voor V6-modellen) kan de
bestuurder een eigen set-up van de auto kiezen. Op basis van de
gekozen modus wordt de respons van de schokdempers, de besturing,
de motor en de transmissie aangepast.
Nieuw voor de XF-modellen met achterwielaandrijving is
All-Surface Progress Control. Bij lage snelheden en slechte
(weers)omstandigheden zorgt dit systeem met gerichte ingrepen
(vermogensafgifte en remmen) voor optimale grip. De auto trekt
daarmee probleemloos en soepel op.
Vierwielaandrijving verder verbeterd
De XF 3.0 V6 Supercharged (S/C), zowel de 340 als 380 pk variant,
is optioneel leverbaar met permanente vierwielaandrijving met een
nieuw 'torque on-demand'-systeem dat variabele
aandrijfkrachtverdeling mogelijk maakt. Ook nieuw voor de
AWD-versies is Intelligent Driveline Dynamics. Dit zorgt voor een
uitgesproken achterwielaangedreven karakter in combinatie met alle
voordelen van vierwielaandrijving.
Connectiviteit
Ook op het gebied van infotainment en connectiviteit is de XF de
meest vooruitstrevende Jaguar ooit. De spil van het nieuwe
inControl Touch Pro-systeem is een 10,2-inch touchscreen met Dual
View-technologie. Op dit scherm kan de bestuurder navigatiegegevens
zien terwijl de passagier op hetzelfde scherm bijvoorbeeld
dvd-beelden ziet. Bij inControl Touch Pro is behalve een harde
schijf ook optioneel WiFi-netwerk inbegrepen voor een zeer snelle
en stabiele internetverbinding. Bovendien heeft de Wifi-hotspot
genoeg capaciteit voor aansluiting tot aan acht verschillende
mobiele toestellen, zoals smartphones en tablets. Met de InControl
app is het nu ook mogelijk met de Apple Watch om op afstand de
centrale vergrendeling te bedienen, de brandstofvoorraad te checken
en zelfs de motor te starten. De weergave van het 12,3-inch
TFT-digitale dashboard is te personaliseren.
Krachtige, efficiënte motoren
De XF is voorzien van krachtbronnen van de nieuwe
Ingenium-motorengeneratie. In combinatie met de gunstige stroomlijn
en het lagere gewicht leidt dat onder meer tot opvallend lage
verbruikscijfers. De XF E-Performance met de 2,0-liter
Ingenium-dieselmotor van 120 kW (163 pk) en 380 Nm is bijvoorbeeld
de meest efficiënte niet-hybride in zijn klasse. De XF is er ook
met een 2,0-liter Ingenium-diesel met 132 kW (180 pk) en 430 Nm
voor prijzen vanaf € 49.150. Beide viercilinder dieselmodellen
worden standaard geleverd met een handgeschakelde
zesversnellingsbak (automatische achttrapstransmissie
optioneel).
Voor de nieuwe XF zijn ook drie benzinemotoren leverbaar. Dat
zijn de direct ingespoten viercilinder 2,0-liter turbomotor met 176
kW (240 pk) en een koppel van 340 Nm, en de 3.0 V6 Supercharged met
250 kW (340 pk) en 450 Nm. Beide zijn standaard voorzien van de
automatische achttrapstransmissie. De XF S heeft een 3.0 V6
Supercharged krachtbron van 280 kW (380 pk) en een koppel van 450
Nm. Beide vermogensvarianten van de 3.0 V6 zijn optioneel leverbaar
met de AWD permanente vierwielaandrijving.
De XF is verkrijgbaar vanaf € 46.950,- met standaard het
unieke Jaguar Care. Dat betekent 3 jaar fabrieksgarantie, gratis
regulier onderhoud en Jaguar Roadside Assitance. Tot eind dit jaar
geldt nog 20 % bijtelling voor de XF E-Performance.